ANPC ne invata ce drepturi avem ca si consumatori de Black Friday

Afla ce drepturi au cumparatorii la reduceri, dar si ce strategii au dreptul retailerii sa aplice de Black Friday.

De curand, oficialii de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului au declarat pentru ziarul financiar Capital ca au primit treizeci de reclamatii de la clienti, care vizau unele nereguli din campania de Black Friday de anul trecut.

De Black Friday 2013, oficialii ANPC se pregatesc sa primeasca si mai multe reclamatii, deoarece campania de reduceri va fi mai lunga decat cea de anul trecut.

Cele mai multe reclamatii au vizat neonorarea unor comenzi plasate in magazinele online de Black Friday anul trecut. Aceasta s-a intamplat in principal pentru ca siteurile au cazut si nu s-a inregistrat comanda sau pentru ca stocurile s-au epuizat mai repede decat s-au updatat datele despre stoc pe siteurile respective. Alte reclamatii au vizat neonorarea comenzilor la timp – aceasta tot datorita avalansei de comenzi, care a sufocat firmele de curierat. Acestea au anuntat inainte de Black Friday 2013 ca sunt pregatite mai bine decat anul trecut.

Iata o sinteza a lucrurilor pe care e bine sa le stiti, ca si consumatori, de Black Friday:

Retailerii sunt obligati sa afiseze daca produsul este in stoc. Cu siguranta, insa, ca in avalansa de comenzi care vor fi plasate de Black Friday, se vor mai face si erori, deoarece retailerii s-ar putea sa nu fie pe faza la timp pentru updatarea datelor despre stoc pe siteurile lor. Iar aceasta va genera comenzi suplimentare ce nu vor putea fi onorate, peste limita stocului. 
● Ofertele de Black Friday trebuie sa fie clare, ca orice alte oferte, prezentand conditiile in termeni precisi si concreti
Este interzisa trimiterea de oferte nesolicitate prin email, chiar si de Black Friday. Cel care trimite trebuie sa poata dovedi oricand ca a primit acordul tau prealabil de a primi notificari de la el
Publicitatea trebuie sa fie clar marcata ca atare
Datele retailerului de la care vreti sa cumparati de Black Friday 2013 (sau oricand) trebuie sa existe pe site-ul sau: numele complet al firmei, codul unic de inregistrare fiscala (incepe cu RO si e urmat de o secventa de opt cifre – se poate verifica aici); adresa; numerele de telefon si fax; adresa de email. 
Pretul afisat pe pagina dedicata produsului trebuie sa contina urmatoarele detalii: pret integral; daca include TVA; timbrul verde (daca e cazul); pretul de livrare; orice alte taxe suplimentare incluse in pret platit (cum ar fi taxa de procesare a cardului, daca plata se face online). Este valabil pentru toate perioadele de soldare, nu numai pentru campania de Black Friday.
Reducerea de pret trebuie sa se aplice la cel mai mic pret pe care l-a avut produsul inaintea perioadei de reducere.
Este la latitudinea comerciantului la ce produse alege sa faca reduceri. De aceea, s-ar putea ca unele magazine sa nu ofere de Black Friday cine stie ce reduceri la branduri care sunt foarte notorii si cautate de clienti – chiar si atuni cand nu sunt la reducere.

Foto: Moneycrashers.com