10 secrete despre tacticile comerciale de Black Friday (si nu numai!)

Cum ne determina magazinele sa cheltuim mai mult? Si cum le putem rezista in mod rational? Cunoscandu-le tacticile!

Regula de baza a pretului este ca nimeni nu stie in realitate care este valoarea absoluta a unui produs. Cumparatorii se ghideaza dupa indicii superficiale, comparand produse si preturi, sau dupa emotii.

De aceea, va oferim cateva sfaturi pentru a nu regreta achizitiile facute de Black Friday:

1. Adesea, de Black Friday nu numai preturile sunt “ieftine”, ci si articolele la care acestea se aplica.



2. Black Friday nu inseamna reduceri la toate articolele din magazin. Cateva articole sunt reduse pana la punctul in care sunt vandute in pierdere, pentru a atrage clientii si a-i ghida apoi, prin aranjarea inteligenta a magazinului, spre articolele cu pret intreg.

Magazinele stiu cum sa manipuleze traficul odata ce clientii le-au trecut pragul. Se cheama retail ergonomics – o stiinta conform careia mersul prin magazin in sens contrar acelor de ceasornic ii face pe oameni sa cheltuie mai mult! In plus, produsele mai scumpe sunt puse pe rafturi la nivelul ochilor, ca sa sara primele in ochi. Iar un stand cu produse expuse in mijlocul magazinului sau al aleii atrage usor atentia, facandu-te sa arunci in cosul de cumparaturi cu usurinta orice.

3. E in interesul magazinelor sa te faca sa crezi ca preturile vor urca dupa Black Friday. Dar sunt multe articole pentru care aceasta nu se va intampla. Cand se apropie luna decembrie, pe masura ce stocurile se aduna, preturile incep sa scada. Dar e greu de prevazut cat de mult vor scadea si pana cand, asa ca Black Friday ramane o solutie buna, daca e folosita cu inteligenta.

4. Tine minte doua cuvinte: Costul net. Acest concept include si pretul benzinei consumate pentru a alerga prin magazine dupa cea mai buna oferta de Black Friday, dar si costurile de transport sau cele cu garantia (poate vrei doi ani in loc de unul la laptopul acela cumparat pe persoana juridica!).

5. Fa-ti o lista. Verific-o de doua ori. Cand cheltui un pic, iti vine cheful sa mai cheltui un pic. E ca un drog. Dar, pe masura ce alegem produs dupa produs, spre finalul cursei obosim sa mai luam cele mai bune decizii. Acest efect chiar asa se cheama: decision fatigue (oboseala deciziei). Chiar daca ti se pare ca mai faci o foarte mica cheltuiala in raport cu suma alocata initial cumparaturilor de Black Friday, rezista ispitei!

6. Atentie la orice se ofera „Gratuit”. Cand vedem acest cuvant nu mai gandim clar. Am face orice ca sa obtinem ceva gratuit. Inclusiv sa cheltuim mai mult decat ne-am propus!

7. Garantia extinsa. Cel mai adesea, nu face decat sa creasca pretul produsului.

8. Nu te grabi! Creierul nostru functioneaza mai bine cu incetinitorul. Altfel ia decizii proaste. Sa ne punem mereu intrebarea esentiala: Imi voi mai dori acest obiect odata ce am iesit din magazin? Teama de a nu regreta o achizitie ne va tempera cheful de a cumpara impulsiv. Un studiu realizat la Harvard a demonstrat ca  gandirea pe termen lung ne determina sa cautam calitatea in detrimentul chilipirului. Adica sa cumparam mai rar si mai scump, daca aceasta inseamna calitate si durabilitate. Sa n uitam acest lucru nici de Black Friday!

9. Fereste-te de promotii sau oferte la produse despre care nu stii nimic. Adesea, langa un produs prea scump este alaturat unul foarte scump, facandu-ne sa credem ca primul merita mai mult atentia noastra. E tot o tehnica de vanzari. Documenteaza-te bine inainte de a face astfel de achizitii!

10. Nu cumpara acel ultim articol! Black Friday e o zi obositoare daca ti-o petreci la magazinele traditionale, offline. Intervine oboseala deciziei spre final. Comerciantii stiu asta cel mai bine. Asa ca pun marfa mai proasta la indemana, aproape de casa sau chiar la casa, numai bine de apucat in timp ce stai la coada. Ti se pare ieftin si mic si dragut. Dar nu-ti asculta instinctul!

Reduceri Black Friday 2013

Sursa: The Atlantic
Foto: Flanco